به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جهانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تشکیل کارگروهی متشکل از نماینده خطوط کشتیرانی، انجمن حمل و نقل جاده ای، وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی هماهنگی ترابری کشور، اتاق بازرگانی و صاحبان کالا و همچنین متخصصین امور بندری، اظهار کرد: موضوع هزینه تاخیر عودت کانتینر و نیز ضمانت عودت آن با لحاظ شرایط مختلف، مورد بازنگری قرار گرفت.
وی ادامه داد: شرایط و زمان نامناسب اعمال افزایش تعرفه، بررسی تعرفه مورد نظر در بنادر منطقه با توجه به تفاوت ها و شباهت های کشورهای مورد مقایسه با ایران، محلی تلقی کردن هزینه مذکور و محاسبه آن با ریال، دخالت الزامات CSC Plate به عنوان شرط اصلی اخذ جریمه دیرکرد، رعایت رویه گمرکی در تعیین تعرفه، توجه به مالکیت کانتینر در لحاظ نمودن تعرفه، اعمال منطق ریاضی و اقتصادی در تعریف بازه زمانی جریمه دیرکرد، توجه به عدم تسری تعرفه مذکور به کانتینرهایی که در محدوده های بندری استریپ می گردند، عدم یا کاهش تاثیر تغییرات نرخ ارز در افزایش تعرفه مذکور، اخذ جرایم و هزینه های ناشی از آسیب و خسارت به کانتینر توسط صاحب کالا بر اساس مستندات قابل اتکا قبل از تحویل کانتینر توسط صاحب کالا و زمان تحویل آن به نمایندگی خط کشتیرانی، رعایت حقوق صاحبان کالا و مصرف کنندگان و نیز ممانعت از خروج ارز از کشور از جمله شرایط مدنظر جهت بازنگری در دموراژ کانتینر است.
به گفته مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی رعایت عرف و رویه مرسوم بین المللی، عدم افزایش شدید در تعرفه قبلی و مورد اجرا، قانونی بودن افزایش و همچنین مراجع رسمی اعمال افزایش، اعمال تفاوت بین دموراژ و جریمه تاخیر در عودت کانتینر، ممانعت از افزایش هزینه حمل کالا به/از کشور و اهتمام به اجرای قانون تسریع از دیگر شرایط در نظر گرفته شده جهت بازنگری دموراژ کانتینر است.
بهزادیان افزود: در این خصوص پیگیری رفع موانع قانونی و اصلاح فرآیندهای ورود و تریص کالا از ذی نفعان مرتبط از قبیل گمرک جهوری اسلامی ایران، سازمان استاندارد و...نیز در دستور کار است و در این راستا ضمن تشکیل کارگروه های مرتبط، جلسات جهت هماهنگی بیشتر نیز برگزار شده است و در دستور کار قرار دارد. همچنین به منظور افزایش تعداد کانتینر مورد نیاز چرخه حمل کالا به/از بنادر کشور، آمادگی لازم در خصوص اعطا وام از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به فعالان حمل و نقل دریایی جهت تهیه کانتینر نیز وجود دارد.
وی بیان کرد: با توجه به جلسات متعدد برگزار شده و موضوعات مورد اشاره، در نهایت پیشنهاد ارائه شده طی نشست های ۲۰۵ و ۲۰۶ شورایعالی هماهنگی ترابری مصوب شد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، دموراژ؛ هزینهای است که از صاحب کالا به دلیل دیرکرد در عودت کانتینر بعد از سپری شدن فری تایم (مبدا بازهای است، از لحظه ای که کانتینر خالی از محوطه کانتینرهای خالی برداشته می شود تا زمانی که کانتینر پر تحویل محوطه کانتینری شود و یا به بازه زمانی تحویل کانتینر پر وارداتی از کشتی یا CY به صاحب کالا یا محوطه های اختصاصی گفته می شود) اخذ می گردد.
نظر شما